Video fra Tyrkia

Etter mye tull har jeg endelig klart å fått lastet opp videoen, mye måtte klipper vekk og måtte bytte rundt på masse sanger for å få det til å fungere. Noe som har ført til at den ble mye dårligere enn det den egentlig var. Men jeg lovte en video og her er den, litt sent. Men det er som det sies, bedre sent enn aldri!

-Vanessa

Dag 8 i Tyrkia - hjemreisen

Dag 8. Noe som vil si vår aller siste dag i Tyrkia. Vi hadde på forhånd bestemt oss for å bruke dagen til shopping, fordi vi måtte sjekke ut tolv på formiddagen og bussen til flyplassen gikk ikke før åtte på kvelden. Da frista det ikke veldig og ligge på stranden og måtte reise hjem med saltvan i håret og ikke få sjangsen til å ta en dusj.

Skikkelig klar for labbe rundt i ni timer i over 40grader!

Dagen startet med vår vanlige frokost, kanelboller, før vi tok turen til byen vi hadde funnet kvelden før.

Tok ikke lang tid før vi måtte sette oss ned, slappe av i beina og kjøle oss ned med kald drikke.

Veldig klar for å reise hjem, men fortsatt 6 timer til vi skulle dra fra hotellet.

Tilslutt gikk vi omtrent bare inn i butikker for å se om det var air condition så vi kunne kjøle oss ned. Ble ikke stor shoppingen akkurat, men vi ble ihvertfall "kjent" med noen svenske og en tyrker som het Roma. Fikk servert drikke og alt i butikken, ble tilbudt stoler og ble invitert med på vannpipekos. Men takket nei til det siste og satte kursen tilbake til hotellet, selvom det var 3timer til vi skulle sette kursen hjem.

Tror vi alle kunne kjenne godt på kroppen at solen hadde tappet en god del krefter den dagen. For siste gang tok vi turen til resturanten og vi bestilte alle en tallerken med den berømte pommes fritesen. Pommen fritesen i Tyrkia, eller ihvertfall der vi var, var konge. Skikkelig god!

Bussen som skulle ta oss til flyplassen var selvfølgelig over en halvtime forsinket, men vik kom oss ikke avgårde før 20minutter senere ettersom det var mye tull med guide osv. Turen til flyplassen gikk fort, så var det bare sjekke inn bagasjen, så finner vi ut at flyet er forsinket. Topp det, men da vi endelig fikk satt oss på flyet var vi fornøyde.

Vi landet på gardemoen i halvfire tiden og campet der fram til klokken var syv. Da tok vi flybussen videre til Oslo S og ventet på bussen videre til Kristiansand.

Vi var fremme i Kristiansand rett før tre på ettermiddagen, og jeg tror aldri jeg har vært så glad for å være hjemme. Vi hadde tross alt vært på reisefot i nesten 20timer. Ingenting var bedre enn å slenge seg på senga da.

Alt i alt har vi hatt en kjempe bra og herlig tur, tror nok ikke det er det siste Tyrkia har sett av oss. Vi har ihvertfall lyst til å dra ned kanskje allerede til neste år, utenlands skal vi ihvertfall. Det blir tross alt vår første sommer som attenåringer, så det må nok feires med en sydenferie.

Dag 7 i Tyrkia

Dag 7 brukte vi på å nyte vår nest siste dag i Tyrkia. Vi lå på stranden så lenge vi klarte, dro tilbake til hotellet og fant at klokken kun var to. Vi som hadde planer om å ligge kjempe lenge ettersom dette var vår siste mulighet for å nyte stranden og solen skikkelig. Men vi var ganske så solbrente begge to. Så vi tok turen tilbake til hotellet, slappet av en stund før vi hoppet i dusjen og gjorde oss klar for siste kveld i byen.

Vår søteste vaskedame hadde lagd denne siste dagen. Savner faktisk den irriterende lyse stemmen som kom å banket på, og kun kunne ordet "cleaning" på engelsk, for å vaske og rydde.

Det ble også første og siste gang vi bestilte dessèrt i Tyrkia, vi fikk spandert dessèrt nesten hver kveld. Men denne ganger ville vi velge noe selv fra menyen, og tror det egentlig falt i smak hos alle.

Selvfølgelig finner vi siste kvelden ut at vi bor 2min fra en stoooor by med masse marked, butikker, resturanter og alt. SISTE kvelden finner vi ut av dette. Det er vel typisk.

Er nok tommel opp for at vi fant denne byen, men tommel ned for at vi fant den siste kvelden. Hadde nok kost oss her masse hvis ikke.

Etter vi hadde shoppet litt smått dro vi tilbake til hotellet, dro på oss litt behagelige klær og satt oss i baren en siste gang.

Her har vi vår kjære Tuncai til venstre. Ble godt kjent med han de to siste dagene, koselig fyr som var litt vel opptat av håret sitt og Erlend Bratland.

Tok nesten ingen bilder denne dagen, men filmet en god del. Har prøvd og redigere litt men redigeringsprogrammet vil ikke sammarbeide akkurat nå, men kommer nok en film med litt småglimt fra turen.

Dag 6 i Tyrkia

Dag 6 startet vi dagen men en aldri så lang båttur.
Vi ble hentet ved hotellet i ti tiden, hvor vi så ble kjørt til en kai med en helg haug av båter, for det meste seilbåter. Båten vi kjørte med het Pirates of Alanya, ganske sikker på at hva det den het ihvertfall.

Det var slike båter vi kjørte. Var rundt 7 båter, om ikke mer, som kjørte i flokk. Vi stoppet en god del steder for å både, og men båten kjørte holdt vi på å renne vekk oppe på dekk. Det var helt forferdelig varmt, flere ganger var vi de første til å hoppe utti fordi det var så varmt!

Kunne ikke akkurat klage på undeholdningen på båten, skumparty, titanicoppcisning, dansekonkurranser osv.

Lurer på om de har sett samme Titanifilm i Tyrkia som i resten av verden.

Fint skumparty ja. Klokka tre på dagen, med folk i alle aldre. Kan understreke at vi ikke var noen av dem som danset da.

Var sykt deilig å bade i dette krystallblåe havet. Kunne godt tatt med litt av det til Norge ja.

Dritten som kastet iskaldt, det vil si VELDIG kaldt, vann på oss da vi var tørre og klare for å gå i land.

Da vi kom til hotellet slang vi oss alle på hver vår seng, slappet av, stelte oss for så å dra ut å spise. Vi endte opp på en resturant som lå innen for hotelområdet. Der ble vi også kjent med vår kjære venn Tuncai.
Vi satt oss senere ned i baren og bare pratet, lærte vår nye venn litt norske ord og hadde noen velfortjente drinker.

Sex on the Beach som smakte dritt - Tuncai hadde lagd denne for første gang, noe enn godt kunne smake. Men søtt var det når han skulle pynte med hjerte og hele pakka.

Karoline bestilte en Strawberry Daiquiri og vi ble vel begge enige om at den var himmelsk. Så vi bestilte like så godt en til før vi så tok turen opp på rommet og tok kvelden.

Alt i alt var det en litt lang dag, og vi var alle litt slitne og trøtte etter båtturen. Kvelden endte også bra, og tror nok ikke det var uten grunn at vi sov godt den natten.

Dag 5 i Tyrkia

Dag 5 var en lang dag, for å ikke snakke om en varm dag. Etterhvert som dagene gikk ble deg også varmere og varmere. Vi satte nok en gang kursen tidlig ned på stranden men klarte ikke å ligge fult så lenge pga varmen, men vi ble en god del timer.
Etter litt solslikking, bading og lesing på stranden dro vi tilbake til leiligheten for å stelle oss, trodde vi..

Varmt!

Vi fant ut at det nå var på tide med en treningsøkt ute i solsteken, så da klokken var blitt tre var det tid for en time med tennis. Til dere som ikke vet det er det på denne tiden solen er som varmest!

Etter et kvarter var vi gjennomblaute mildt sagt, tror aldri vi har vært så varme og svette på en trening på 15min.
Tennistreningen ble ikke nok, så vi jogget ned til stranden og tok oss en dukkert. Fytti det var deilig og kjøle seg ned, men vannet kunnet fint vært litt kaldere der og da.

Vi var nok så fine og blaute da vi var tilbake da gitt.

Resten av kvelden gikk til ut å spise, vandre rundt i byen, ta bilder på stranden og bare nyte idyllen i Alanya. Tok en god del bilder, så her kommer et aldri så "lite" bildedryss.

Klare for en tur til byen.

Var og spiste på denne resturanter mer enn en gang, men kan vel si det var folkene som trakk os tilbake og ikke maten..

Visste dere at i Tyrkia har de treningsaperater ute, lang strendene. Lurer på hvor mange bakterier det er på de!

Folk så skikkelig dumt på oss, vet ikke om vi gjorde det riktig en gang. Men vi prøvde ihvertfall.

Så var det tilbake til leiligheten for å slappe. Resten av kvelden var vi bare rundt i hotellområdet før vi la oss ganske så tidlig. Neste dag skulle vi nemlig på båtur hele formiddagen, mer om det kommer i morgen,

Tok godt over 100 bilder denne dagen, så det var vanskelig å lage dette innlegget uten overflod av bilder. Kan heller legge ut litt flere bilder, litt i etterkant så det ikke blir overdose her på bloggen,

Markedet i Tyrkia

I Tyrkia er det ganske billig. De selger falske merkeklær, sko, ringer/smykker og nesten alt du kan tenke, og vet dere hva det aller beste er? Du kan prute prisen ned til nesten hva du vil. Noen steder har de såkalt "fixed price" dvs at du ikke kan gjøre noe med prisen, mens andre steder kan du si hva du er villig til å betale for varen(e).

Da vi var i Tyrkia nå nettopp, kostet det 60 tyrkiske lire for en Adidas hettegenser på hotellets marked. Mens på markedet i Oba fikk jeg to hettegensere for samme pris. Hotellet hadde "fixed price", mens vi ble gode venner med selgeren på markedet i Oba og derfor fikk jeg det så billig. Ellers i Tyrkia ble det ikke så mye innkjøp til meg, de hadde ikke så mye fint for jenter. Men de hadde en del til gutter, så derfor kjøpte jeg heller til min bror og min far.

Jeg legger ut bilder av innkjøpene i neste innlegg ettersom det er til vask.

Du finner smarte prute tips på denne siden.

- Karo

Dag 4 i Tyrkia

Dag 4 gjorde vi egentlig ikke stort. Vi var ganske så slitne alle sammen, så vi dro ned på stranden tidlig på morgenen og ble der en god stund.

Savner virkelig denne stranden, var som å ligge i paradis.

Kan vel si det sånn at brunfargen fant sin plass denne dagen. Vi lå ihvertfall og stekte i en god stund, og vi kan nok alle skrive under på at dette var en av de varmeste dagene.

Denne kvelden bestemte vi oss for og bare slappe av i området, så vi dro til vår berømte internett cafèbar. Der spiste vi både middag, fikk spandert dessért og slappet rett og slett bare av.
FACEBOOK ♥♥♥♥

Dette var også en dag vi ikke tok særlig med bilder og dagen var i grunn ikke så spennende, men enn blir utslitt av å ligge i sola dag ut og dag inn. Så det var deilig med en dag som dette.Vi kjøpte inn godteri, chips og slappet av i leiligheten før vi gikk og la oss klokka halv ti-ti. Tidlig, men vi var så utslitt alle sammen.

Dag 3 i Tyrkia

Dag 3 valgte vi å pleie oss selv litt, eller starte dagen på en bra måte. Det gjorde vi også. Vi ble hentet av en bil som kjørte oss til et sted kalt Mimoza hvor vi skulle ta noe kalt hamam/tyrkisk bad.

Vi satt i en badstue en god stund først, før vi ble sendt inn i en slags sal, som på bilde. Da vår tur var kommer ble vi først skrubbet over hele kroppen, sendt inn i dusjen forså å bli massert i masse skum(slik som på bilde). Det var hekt utrolig godt. De vasket så håret vårt før vi ble sendt opp til en cafè for å vente på massasje.
Da ventetiden var over var det tid for massasje, fytti så utrolig godt det var! De masserte hele kroppen i en god olje, så hele kroppen ble skikkelig myk.
Hele opplegget varte i litt mer enn to timer,. Det var så sykt verd det, og annbefales til alle som drar til Tyrkia.

Fornøyd etter bra start på dagen.

Vi ble også fortalt at vi ikke burde ligge i sola rett etter vi hadde vært der, ettersom alt av døde hudceller blir fjernet og huden blir utrolig følsen i tiden etterpå. Vel det første vi gjorde da vi kom tilbake til leiligheten, var å ta på bikinien og legge oss ut ved bassenget. Ble litt vel røde etter timene i solen den dagen.

Så var det tid  for å stelle seg og ta turen inn til byen.

Klare for byen.

Pizza på Casper resturant.

Karoline fikk en god kjemi med en av servitørene, og han var på hun hele tiden. Dette var da hans fantastiske kunstverk. Vi skjønte ikke helt hva det var han prøvde å lage. Kom fram til at det var et hjerte til slutt.

Etter vi hadde vært i byen en god stund, fant vi en fin park med fine fontener og bestemte oss for å knipse noen bilder.

Oi, stort!

Vi satte til slutt kursen mot leiligheten og var vel inne i 5minutter før vi bestemte oss for å dra ut igjen. Vi dro ned til en koselig bar rett i nærheten hvor vi ble en god stund.

Møtte ei søt jente som het Mina, husker ikke hvor hun var fra men. Hun var på samme alder som oss også og skulle bli tannlege

Så var det vår gode venn Ola Nordmann som sa han letet etter sin Kari Nordmann. Koselig fyr han, men litt av den spesielle typen.

Alt i alt var det en lang dag og vi fikk gjort en god del. Var ihvertfall en perfekt start åp dagen, og om du noen gang får muligheten til å ta hamam. Vil det anbefales på det sterkeste!

-Vanessa

Dag 1&2 i Tyrkia

Dag 1 er det ikke akkurat mye å si om ettersom den gikk ut på reising. Vi dro hjemmenfra rett over åtte på morgenen og var i leiligheten i Tyrkia da klokka var to på natta.

Dag 2 ble en fin start på ferien. Vi staret med og sove reisen ut av beina, spiste frokost og satte kursen rett ned på stranden. Tiden gikk ganske sent noe som var utrolig deilig, men vi ble på stranden i 7timer den dagen. Tror vi alle var ganske så enige om at det var deilig med en sånn start på ferien etter en lang dag med reising.

Bølgene var drit store til tider, og strømmen var sterk. Det var umulig å komme seg opp av vannet uten hjelp fra bølgene. Men var utrolig morsomt å se på alle som trynte eller falt da de prøvde å gå utti vannet eller komme seg opp. Selv trynte vi et par ganger, men fant en fin teknikk til slutt.

Etter en lang dag på stranden tok vi turen tilbake til leiligheten, tok en lang dusj, stelte oss for så å ta en tur ut og utforske området litt og finne et sted å spise.

Etter og ha blitt forfølgt av to menn i en god stund klarte vi å snike oss unna dem, for så å dra tilbake til en resturant vi tidligere hadde blitt tilbud å spise på. Da hadde vi sagt vi nettopp hadde spist, så det var litt flaut å komme tilbake igjen. Men jeg tror ikke de brydde seg om det, maten var god, drikken var kald(noe den ofte ikke var) og servitørene var hyggelige og ikke for innpåslitne.

Vi dro tilbake til leiligheten men fant ut at klokka var utrolig lite, så vi tok turen ut igjen og bare kikket rundt i området.
Karoline ble spurte om hun hadde lyst til å være med på date med en fyr, men vi fant opp en dekkhistorie om at hun het Henriette var 20 år, bodde på et hotell litt lengre henne og hadde kjæreste hjemme i Norge. Tilslutt gikk han og avsluttet med at hun hadde så nydelige øyne. Søtt sagt.
Vi dro hjem igjen og slappet av foran tv'n før vi la oss.

Alt i alt var det en deilig og avslappende start på ferien.

Hjem kjære hjem

Nå var det utrolig godt å komme seg hjem, inn i eget hus, på sitt eget rom og bare slenge seg i sin egen seng. Vi har vært på reise fot i neste 20timer. Vil ikke akkurat si det ble mye søvn, så i dag skal jeg legge meg tidlig å sove utrolig lenge. Skal slå av alt av mobiler og klokker så jeg ikke blir vekka før jeg er ferdig utvilt.

Men jeg tenkte at siden vi ikke blogget noe særlig da vi var i Tyrkia, og det kanskje blir litt langt om vi skal fortelle om alt i et innlegg, kan vi heller lage et innlegg dag for dag. Så i morgen kommer det bilder og slikt fra dag 1, og på tirsdag kommer det bilder og slikt fra dag 2. Blir litt enklere også da med tanken på at jeg på mitt kamera har over 800bilder og et høyt to sifret tall med filmer.

Borte bra - hjemme best!

Da var vi endelig tilbake på norsk jord igjen! Tyrkia har vært utrolig herlig og en kjempe fin tur, men det er som det sies: Borte bra - hjemme best!
Nå skal vi bare vente på bussen som går videre til Kristiansand. Vi har ventet på Gardemoen i fra fire til syv så tok vi flybussen til Oslo S hvor vi sitter nå. Bussen går ikke før i ti tiden, så det er fortsatt en stund til vi drar. Takker bare for at det er nett så vi har litt tidsfordiv. Ellers har vi også hatt noen nok så fine samtalere med en god del personer med litt vel god promille i kroppen.
Kjenner det skal bli deilig å komme hjem til egne senger nå. Kommer til å sove så altfor godt.
Her er ihvertfall noen bilder, av de 800, fra de siste dagene i Tyrkia.

Telte ned timer til vi skulle dra fra hotellet. Vi måtte nemlig sjekke ut klokka tolv på morgene men skulle ikke ta bussen til flyplassen før klokka var blitt kvart på åtte. Konge og gå rundt i byen å shoppe i 40grader. Til slutt gikk vi inn i omtrent alle butikkene kun for å bli kjølt ned av airconditioneren.

Flere bilder og videoer kommer når vi er hjemme, nå vil vi bare hjem. Det skal bli så deilig!

- Vanessa og Karoline

Oppdatering fra Tyrkia

Kan vel starte med å si at Tyrkia er helt konge. Utrolig varmt og på det varmeste er det over 40grader. Det er ikke nett på hotellet/i leiligheten vi bor i, men det er vel ikke noe som irriterer oss. Vi er jo på ferie og internett er vel ikke det vi tenker på, heller lange dager på stranden, koselige kvelder ute på byen og sånn fortsetter regla. I skrivende stund sitter vi på en internettbar og har nettop fått spandert kake.

I stede for å skrive en hel masse kan dere heller få se noen bilder vi har tatt så langt.

Brødet vi ALLTID får på resturanter her nede.

Sjekk bruna til venstre da! Vi har kunn hatt en ordentlig dag på stranden. Dette var rett etter vi hadde vært på tyrkisk bad og fått masasje og blitt skubbet på hele kroppen. Det må være det deiligste og mest forfriskende vi har gjor tpå lenge!

Nettet er så tregt så det tar år og dager of laste opp bilder. Klokken er allerede over tolv her nede, så vi setter nok kursen opp mot leiligheten snart. Kos dere hjemme eller hvor i verden dere er!

Vi tenker fortsatt på alt som har skjedd og skjer nå i de siste dagene.