Video fra Tyrkia

Etter mye tull har jeg endelig klart ftt lastet opp videoen, mye mtte klipper vekk og mtte bytte rundt p masse sanger for f det til fungere. Noe som har frt til at den ble mye drligere enn det den egentlig var. Men jeg lovte en video og her er den, litt sent. Men det er som det sies, bedre sent enn aldri!

-Vanessa

Dag 8 i Tyrkia - hjemreisen

Dag 8. Noe som vil si vr aller siste dag i Tyrkia. Vi hadde p forhnd bestemt oss for bruke dagen til shopping, fordi vi mtte sjekke ut tolv p formiddagen og bussen til flyplassen gikk ikke fr tte p kvelden. Da frista det ikke veldig og ligge p stranden og mtte reise hjem med saltvan i hret og ikke f sjangsen til ta en dusj.

Skikkelig klar for labbe rundt i ni timer i over 40grader!

Dagen startet med vr vanlige frokost, kanelboller, fr vi tok turen til byen vi hadde funnet kvelden fr.

Tok ikke lang tid fr vi mtte sette oss ned, slappe av i beina og kjle oss ned med kald drikke.

Veldig klar for reise hjem, men fortsatt 6 timer til vi skulle dra fra hotellet.

Tilslutt gikk vi omtrent bare inn i butikker for se om det var air condition s vi kunne kjle oss ned. Ble ikke stor shoppingen akkurat, men vi ble ihvertfall "kjent" med noen svenske og en tyrker som het Roma. Fikk servert drikke og alt i butikken, ble tilbudt stoler og ble invitert med p vannpipekos. Men takket nei til det siste og satte kursen tilbake til hotellet, selvom det var 3timer til vi skulle sette kursen hjem.

Tror vi alle kunne kjenne godt p kroppen at solen hadde tappet en god del krefter den dagen. For siste gang tok vi turen til resturanten og vi bestilte alle en tallerken med den bermte pommes fritesen. Pommen fritesen i Tyrkia, eller ihvertfall der vi var, var konge. Skikkelig god!

Bussen som skulle ta oss til flyplassen var selvflgelig over en halvtime forsinket, men vik kom oss ikke avgrde fr 20minutter senere ettersom det var mye tull med guide osv. Turen til flyplassen gikk fort, s var det bare sjekke inn bagasjen, s finner vi ut at flyet er forsinket. Topp det, men da vi endelig fikk satt oss p flyet var vi fornyde.

Vi landet p gardemoen i halvfire tiden og campet der fram til klokken var syv. Da tok vi flybussen videre til Oslo S og ventet p bussen videre til Kristiansand.

Vi var fremme i Kristiansand rett fr tre p ettermiddagen, og jeg tror aldri jeg har vrt s glad for vre hjemme. Vi hadde tross alt vrt p reisefot i nesten 20timer. Ingenting var bedre enn slenge seg p senga da.

Alt i alt har vi hatt en kjempe bra og herlig tur, tror nok ikke det er det siste Tyrkia har sett av oss. Vi har ihvertfall lyst til dra ned kanskje allerede til neste r, utenlands skal vi ihvertfall. Det blir tross alt vr frste sommer som attenringer, s det m nok feires med en sydenferie.

Dag 7 i Tyrkia

Dag 7 brukte vi p nyte vr nest siste dag i Tyrkia. Vi l p stranden s lenge vi klarte, dro tilbake til hotellet og fant at klokken kun var to. Vi som hadde planer om ligge kjempe lenge ettersom dette var vr siste mulighet for nyte stranden og solen skikkelig. Men vi var ganske s solbrente begge to. S vi tok turen tilbake til hotellet, slappet av en stund fr vi hoppet i dusjen og gjorde oss klar for siste kveld i byen.

Vr steste vaskedame hadde lagd denne siste dagen. Savner faktisk den irriterende lyse stemmen som kom banket p, og kun kunne ordet "cleaning" p engelsk, for vaske og rydde.

Det ble ogs frste og siste gang vi bestilte dessrt i Tyrkia, vi fikk spandert dessrt nesten hver kveld. Men denne ganger ville vi velge noe selv fra menyen, og tror det egentlig falt i smak hos alle.

Selvflgelig finner vi siste kvelden ut at vi bor 2min fra en stoooor by med masse marked, butikker, resturanter og alt. SISTE kvelden finner vi ut av dette. Det er vel typisk.

Er nok tommel opp for at vi fant denne byen, men tommel ned for at vi fant den siste kvelden. Hadde nok kost oss her masse hvis ikke.

Etter vi hadde shoppet litt smtt dro vi tilbake til hotellet, dro p oss litt behagelige klr og satt oss i baren en siste gang.

Her har vi vr kjre Tuncai til venstre. Ble godt kjent med han de to siste dagene, koselig fyr som var litt vel opptat av hret sitt og Erlend Bratland.

Tok nesten ingen bilder denne dagen, men filmet en god del. Har prvd og redigere litt men redigeringsprogrammet vil ikke sammarbeide akkurat n, men kommer nok en film med litt smglimt fra turen.

Dag 6 i Tyrkia

Dag 6 startet vi dagen men en aldri s lang bttur.
Vi ble hentet ved hotellet i ti tiden, hvor vi s ble kjrt til en kai med en helg haug av bter, for det meste seilbter. Bten vi kjrte med het Pirates of Alanya, ganske sikker p at hva det den het ihvertfall.

Det var slike bter vi kjrte. Var rundt 7 bter, om ikke mer, som kjrte i flokk.Vi stoppet en god del steder for bde, og men bten kjrte holdt vi p renne vekk oppe p dekk. Det var helt forferdelig varmt, flere ganger var vi de frste til hoppe utti fordi det var s varmt!

Kunne ikke akkurat klage p undeholdningen p bten, skumparty, titanicoppcisning, dansekonkurranser osv.

Lurer p om de har sett samme Titanifilm i Tyrkia som i resten av verden.

Fint skumparty ja. Klokka tre p dagen, med folk i alle aldre. Kan understreke at vi ikke var noen av dem som danset da.

Var sykt deilig bade i dette krystallble havet. Kunne godt tatt med litt av det til Norge ja.

Dritten som kastet iskaldt, det vil si VELDIG kaldt, vann p oss da vi var trre og klare for g i land.

Da vi kom til hotellet slang vi oss alle p hver vr seng, slappet av, stelte oss for s dra ut spise. Vi endte opp p en resturant som l innen for hotelomrdet. Der ble vi ogs kjent med vr kjre venn Tuncai.
Vi satt oss senere ned i baren og bare pratet, lrte vr nye venn litt norske ord og hadde noen velfortjente drinker.

Sex on the Beach som smakte dritt - Tuncai hadde lagd denne for frste gang, noe enn godt kunne smake. Men stt var det nr han skulle pynte med hjerte og hele pakka.

Karoline bestilte en Strawberry Daiquiri og vi ble vel begge enige om at den var himmelsk. S vi bestilte like s godt en til fr vi s tok turen opp p rommet og tok kvelden.

Alt i alt var det en litt lang dag, og vi var alle litt slitne og trtte etter btturen. Kvelden endte ogs bra, og tror nok ikke det var uten grunn at vi sov godt den natten.

Dag 5 i Tyrkia

Dag 5 var en lang dag, for ikke snakke om en varm dag. Etterhvert som dagene gikk ble deg ogs varmere og varmere. Vi satte nok en gang kursen tidlig ned p stranden men klarte ikke ligge fult s lenge pga varmen, men vi ble en god del timer.
Etter litt solslikking, bading og lesing p stranden dro vi tilbake til leiligheten for stelle oss, trodde vi..

Varmt!

Vi fant ut at det n var p tide med en treningskt ute i solsteken, s da klokken var blitt tre var det tid for en time med tennis. Til dere som ikke vet det er det p denne tiden solen er som varmest!

Etter et kvarter var vi gjennomblaute mildt sagt, tror aldri vi har vrt s varme og svette p en trening p 15min.
Tennistreningen ble ikke nok, s vi jogget ned til stranden og tok oss en dukkert. Fytti det var deilig og kjle seg ned, men vannet kunnet fint vrt litt kaldere der og da.

Vi var nok s fine og blaute da vi var tilbake da gitt.

Resten av kvelden gikk til ut spise, vandre rundt i byen, ta bilder p stranden og bare nyte idyllen i Alanya. Tok en god del bilder, s her kommer et aldri s "lite" bildedryss.

Klare for en tur til byen.

Var og spiste p denne resturanter mer enn en gang, men kan vel si det var folkene som trakk os tilbake og ikke maten..

Visste dere at i Tyrkia har de treningsaperater ute, lang strendene. Lurer p hvor mange bakterier det er p de!

Folk s skikkelig dumt p oss, vet ikke om vi gjorde det riktig en gang. Men vi prvde ihvertfall.

S var det tilbake til leiligheten for slappe. Resten av kvelden var vi bare rundt i hotellomrdet fr vi la oss ganske s tidlig. Neste dag skulle vi nemlig p btur hele formiddagen, mer om det kommer i morgen,

Tok godt over 100 bilder denne dagen, s det var vanskelig lage dette innlegget uten overflod av bilder. Kan heller legge ut litt flere bilder, litt i etterkant s det ikke blir overdose her p bloggen,

Markedet i Tyrkia

I Tyrkia er det ganske billig. De selger falske merkeklr, sko, ringer/smykker og nesten alt du kan tenke, og vet dere hva det aller beste er? Du kan prute prisen ned til nesten hva du vil. Noen steder har de skalt "fixed price" dvs at du ikke kan gjre noe med prisen, mens andre steder kan du si hva du er villig til betale for varen(e).

Da vi var i Tyrkia n nettopp, kostet det 60 tyrkiske lire for en Adidas hettegenser p hotellets marked. Mens p markedet i Oba fikk jeg to hettegensere for samme pris. Hotellet hadde "fixed price", mens vi ble gode venner med selgeren p markedet i Oba og derfor fikk jeg det s billig. Ellers i Tyrkia ble det ikke s mye innkjp til meg, de hadde ikke s mye fint for jenter. Men de hadde en del til gutter, s derfor kjpte jeg heller til min bror og min far.

Jeg legger ut bilder av innkjpene i neste innlegg ettersom det er til vask.

Du finner smarte prute tips p denne siden.

- Karo

Dag 4 i Tyrkia

Dag 4 gjorde vi egentlig ikke stort. Vi var ganske s slitne alle sammen, s vi dro ned p stranden tidlig p morgenen og ble der en god stund.

Savner virkelig denne stranden, var som ligge i paradis.

Kan vel si det snn at brunfargen fant sin plass denne dagen. Vi l ihvertfall og stekte i en god stund, og vi kan nok alle skrive under p at dette var en av de varmeste dagene.

Denne kvelden bestemte vi oss for og bare slappe av i omrdet, s vi dro til vr bermte internett cafbar. Der spiste vi bde middag, fikk spandert dessrt og slappet rett og slett bare av.
FACEBOOK♥♥♥♥

Dette var ogs en dag vi ikke tok srlig med bilder og dagen var i grunn ikke s spennende, men enn blir utslitt av ligge i sola dag ut og dag inn. S det var deilig med en dag som dette.Vi kjpte inn godteri, chips og slappet av i leiligheten fr vi gikk og la oss klokka halv ti-ti. Tidlig, men vi var s utslitt alle sammen.

Dag 3 i Tyrkia

Dag 3 valgte vi pleie oss selv litt, eller starte dagen p en bra mte. Det gjorde vi ogs. Vi ble hentet av en bil som kjrte oss til et sted kalt Mimoza hvor vi skulle ta noe kalt hamam/tyrkisk bad.

Vi satt i en badstue en god stund frst, fr vi ble sendt inn i en slags sal, som p bilde. Da vr tur var kommer ble vi frst skrubbet over hele kroppen, sendt inn i dusjen fors bli massert i masse skum(slik som p bilde). Det var hekt utrolig godt. De vasket s hret vrt fr vi ble sendt opp til en caf for vente p massasje.
Da ventetiden var over var det tid for massasje, fytti s utrolig godt det var! De masserte hele kroppen i en god olje, s hele kroppen ble skikkelig myk.
Hele opplegget varte i litt mer enn to timer,. Det var s sykt verd det, og annbefales til alle som drar til Tyrkia.

Fornyd etter bra start p dagen.

Vi ble ogs fortalt at vi ikke burde ligge i sola rett etter vi hadde vrt der, ettersom alt av dde hudceller blir fjernet og huden blir utrolig flsen i tiden etterp. Vel det frste vi gjorde da vi kom tilbake til leiligheten, var ta p bikinien og legge oss ut ved bassenget. Ble litt vel rde etter timene i solen den dagen.

S var det tid for stelle seg og ta turen inn til byen.

Klare for byen.

Pizza p Casper resturant.

Karoline fikk en god kjemi med en av servitrene, og han var p hun hele tiden. Dette var da hans fantastiske kunstverk. Vi skjnte ikke helt hva det var han prvde lage. Kom fram til at det var et hjerte til slutt.

Etter vi hadde vrt i byen en god stund, fant vi en fin park med fine fontener og bestemte oss for knipse noen bilder.

Oi, stort!

Vi satte til slutt kursen mot leiligheten og var vel inne i 5minutter fr vi bestemte oss for dra ut igjen. Vi dro ned til en koselig bar rett i nrheten hvor vi ble en god stund.

Mtte ei st jente som het Mina, husker ikke hvor hun var fra men. Hun var p samme alder som oss ogs og skulle bli tannlege.

S var det vr gode venn Ola Nordmann som sa han letet etter sin Kari Nordmann. Koselig fyr han, men litt av den spesielle typen.

Alt i alt var det en lang dag og vi fikk gjort en god del. Var ihvertfall en perfekt start p dagen, og om du noen gang fr muligheten til ta hamam. Vil det anbefales p det sterkeste!

-Vanessa

Dag 1&2 i Tyrkia

Dag 1 er det ikke akkurat mye si om ettersom den gikk ut p reising. Vi dro hjemmenfra rett over tte p morgenen og var i leiligheten i Tyrkia da klokka var to p natta.

Dag 2 ble en fin start p ferien. Vi staret med og sove reisen ut av beina, spiste frokost og satte kursen rett ned p stranden. Tiden gikk ganske sent noe som var utrolig deilig, men vi ble p stranden i 7timer den dagen. Tror vi alle var ganske s enige om at det var deilig med en snn start p ferien etter en lang dag med reising.

Blgene var drit store til tider, og strmmen var sterk. Det var umulig komme seg opp av vannet uten hjelp fra blgene. Men var utrolig morsomt se p alle som trynte eller falt da de prvde g utti vannet eller komme seg opp. Selv trynte vi et par ganger, men fant en fin teknikk til slutt.

Etter en lang dag p stranden tok vi turen tilbake til leiligheten, tok en lang dusj, stelte oss for s ta en tur ut og utforske omrdet litt og finne et sted spise.

Etter og ha blitt forflgt av to menn i en god stund klarte vi snike oss unna dem, for s dra tilbake til en resturant vi tidligere hadde blitt tilbud spise p. Da hadde vi sagt vi nettopp hadde spist, s det var litt flaut komme tilbake igjen. Men jeg tror ikke de brydde seg om det, maten var god, drikken var kald(noe den ofte ikke var) og servitrene var hyggelige og ikke for innpslitne.

Vi dro tilbake til leiligheten men fant ut at klokka var utrolig lite, s vi tok turen ut igjen og bare kikket rundt i omrdet.
Karoline ble spurte om hun hadde lyst til vre med p date med en fyr, men vi fant opp en dekkhistorie om at hun het Henriette var 20 r, bodde p et hotell litt lengre henne og hadde kjreste hjemme i Norge. Tilslutt gikk han og avsluttet med at hun hadde s nydelige yne. Stt sagt.
Vi dro hjem igjen og slappet av foran tv'n fr vi la oss.

Alt i alt var det en deilig og avslappende start p ferien.

Hjem kjre hjem

N var det utrolig godt komme seg hjem, inn i eget hus, p sitt eget rom og bare slenge seg i sin egen seng. Vi har vrt p reise fot i neste 20timer. Vil ikke akkurat si det ble mye svn, s i dag skal jeg legge meg tidlig sove utrolig lenge. Skal sl av alt av mobiler og klokker s jeg ikke blir vekka fr jeg er ferdig utvilt.

Men jeg tenkte at siden vi ikke blogget noe srlig da vi var i Tyrkia, og det kanskje blir litt langt om vi skal fortelle om alt i et innlegg, kan vi heller lage et innlegg dag for dag. S i morgen kommer det bilder og slikt fra dag 1, og p tirsdag kommer det bilder og slikt fra dag 2. Blir litt enklere ogs da med tanken p at jeg p mitt kamera har over 800bilder og et hyt to sifret tall med filmer.

Borte bra - hjemme best!

Da var vi endelig tilbake p norsk jord igjen! Tyrkia har vrt utrolig herlig og en kjempe fin tur, men det er som det sies: Borte bra - hjemme best!
N skal vi bare vente p bussen som gr videre til Kristiansand. Vi har ventet p Gardemoen i fra fire til syv s tok vi flybussen til Oslo S hvor vi sitter n. Bussen gr ikke fr i ti tiden, s det er fortsatt en stund til vi drar. Takker bare for at det er nett s vi har litt tidsfordiv. Ellers har vi ogs hatt noen nok s fine samtalere med en god del personer med litt vel god promille i kroppen.
Kjenner det skal bli deilig komme hjem til egne senger n. Kommer til sove s altfor godt.
Her er ihvertfall noen bilder, av de 800, fra de siste dagene i Tyrkia.

Telte ned timer til vi skulle dra fra hotellet. Vi mtte nemlig sjekke ut klokka tolv p morgene men skulle ikke ta bussen til flyplassen fr klokka var blitt kvart p tte. Konge og g rundt i byen shoppe i 40grader. Til slutt gikk vi inn i omtrent alle butikkene kun for bli kjlt ned av airconditioneren.

Flere bilder og videoer kommer nr vi er hjemme, n vil vi bare hjem. Det skal bli s deilig!

- Vanessa og Karoline

Oppdatering fra Tyrkia

Kan vel starte med si at Tyrkia er helt konge. Utrolig varmt og p det varmeste er det over 40grader. Det er ikke nett p hotellet/i leiligheten vi bor i, men det er vel ikke noe som irriterer oss. Vi er jo p ferie og internett er vel ikke det vi tenker p, heller lange dager p stranden, koselige kvelder ute p byen og snn fortsetter regla. I skrivende stund sitter vi p en internettbar og har nettop ftt spandert kake.

I stede for skrive en hel masse kan dere heller f se noen bilder vi har tatt s langt.

Brdet vi ALLTID fr p resturanter her nede.

Sjekk bruna til venstre da! Vi har kunn hatt en ordentlig dag p stranden. Dette var rett etter vi hadde vrt p tyrkisk bad og ftt masasje og blitt skubbet p hele kroppen. Det m vre det deiligste og mest forfriskende vi har gjor tp lenge!

Nettet er s tregt s det tar r og dager of laste opp bilder. Klokken er allerede over tolv her nede, s vi setter nok kursen opp mot leiligheten snart. Kos dere hjemme eller hvor i verden dere er!

Vi tenker fortsatt p alt som har skjedd og skjer n i de siste dagene.